F-commerce a.k.a. Facebook Commerce, frisse wind door E-commerce?

Mooie infographic met de mogelijkheden die Facebook nu voor online marketing (en dan met name voor hen die Facebook als verkoopinstrument willen gebruiken en niet primair als communicatie-instrument). Het toont de mogelijkheden die Facebook biedt om in intereactie of in transactie te komen met klanten.

In het bovenste gedeelte de drie mogelijkheden die Facebook biedt om tot echte transacties te komen direct via Facebook:

  • Facebook Credits. Met name een betaalmethode die gebruikt kan worden in Facebook Apps (bv. social games). Je ziet het met name gebruikt worden voor Microbetalingen (kleine bedragen zo ongeveer tot de €2, voor aankopen binnen een game, ringtones, dat werk).
  • Facebook Deals. De directe concurrent van Groupon van Facebook. Biedt de mogelijkheden om dagaanbiedingen te verspreiden onder de leden. Lees ook deze post waarin Groupon, Facebook Deals en Google Offers worden vergeleken.
  • Facebook Stores. Nu wordt het echt interessant, Facebook biedt de mogelijkheid om een shop geheel met Facebook te integreren. De bezoeker verlaat het sociale netwerk niet en doet de aankopen in een vertrouwde en flitsende omgeving. Voor een nieuwe shoptechnologie al mooi uitgevoerd (vooral de interactie). Bekijk bijvoorbeeld deze online mode shop. Er wordt een overvloed aan mogelijkheden geboden om met accountgegevens, likes en vrienden te werken. Heel interessant en zeker iets om nauwgezet in de gaten te houden.

Onder de lijn een opsomming van de mogelijkheden biedt om online business naast Facebook te ondesteunen. Het zijn bouwstenen waar een creatieve Online Marketeer mee kan bouwen. Natuurlijk zijn daar de advertentievormen die Facebook biedt (zie deze en deze post), kan je met de eigen fanpage ontzettend veel doen, en zijn de mogelijkheden om Facebook-elementen op de eigen pagina te integreren ruim (likes/comments vragen/tonen), de mogelijkheid via Facebook Check-in met klanten en prospects te communiceren die in de ergens dichtbij inchecken (zeer effectief) en allerlei vormen van integratie en uitwisselen via de APIs van Facebook.

Er is ontzettend veel te doen met deze nieuwe bouwstenen. Zowel creatief en oorspronkelijk vanuit de eigen case brainstormen en experimenteren als het volgen van de interessante cases van bekende en minder bekende merken kan tot ontzettend veel inspiratie en resultaat leiden.

Compass denkt graag een dagje mee! Wat leven we toch in een mooie tijd.

Related posts: