Google Trusted stores: het keurmerk van de toekomst?

Google stapt in de markt door keurmerken door webshops, en doet dat The Google Way. Doortastend en gericht op de behoeften van de bezoeker.

Dus niet een commercieel bedoeld ‘keurmerk’ die vooral bedoeld is om etailers iets moois te geven voor op hun site. Maar echte kopersbescherming en het delen van de prestaties van de eTailer met andere klanten. Het is nog in beta (je kan je wel alvast aanmelden en wellicht mag je meedoen) maar het werkt zo: Google checkt het beleid en vraagt de etailer om performance gegevens. Dat is op zich genoeg om een Google Trusted Store te worden.

Maar na lancering wordt het pas echt spannend. Als klanten een conflict hebben met de webshop dan kunnen ze deze laten escaleren naar Google. Deze vraagt dan vervolgens aan de etailer om samen met de klant tot een oplossing te komen. Als men er niet uitkomt wordt er zelfs teruggestort aan de klant. Door Google als het moet, met minpunten voor de etailer en alle gevolgen van dien.

En uiteraard worden de resultaten ervan getoond in de banner: hoeveel mensen zijn tevreden? hoeveel problemen/vragen zijn er? Informatie waar andere bezoekers weer wat aan hebben.

Een systeem dat veel lijkt op de aanpak van Paypal (al jaren), maar nu groter in de markt wordt gezet. En de relatie tussen dit keurmerk en de CTR van een shop in de SERPs (hoeveel mensen op een webshop clicken als die in de zoekresultaten komt) zal flink zijn. En zal het lang op zich doen wachten voordat de positie in de zoekresultaten erdoor wordt bepaald? Het past in de strategie van Google om ‘goede sites waar bezoekers iets aan hebben’ te tonen. En bij de strategie van Google om flink geld te verdienen aan het belang van deze resultaten….

Related posts: