Het succes van het freemium model

De apps-economie ontwikkeld zich in een razend tempo en brengt nieuwe inzichten. Een groot verschil met de ‘ traditionele’ softwaremarkt is de prijs. Waar voorheen software (bijv games) in de winkel lagen voor prijzen van € 25 tot € 100, is dat nu radicaal anders. Apps gaan voor enkele euro’s ‘over de toonbank’  in de app stores. De grafiek toont de gemiddelde verkoopprijs van games. De prijsdaling van apps in die periode is ook spectaculair; bijna 30% daling.

De daling van de consumentenprijs gaat vooral ten kosten van de tussenhandel. Die is eenvoudigweg weggevaagd bij deze nieuwe apps en distributievorm. Deze cijfers betreffen overige game apps, maar die zijn goed voor bijna 3/4 van de gedownloade apps.

Opvallend is ook het succes van het premium-model. Waar de meeste apps nu gratis of voor hele lage bedragen (€ 0,79 – € 1,99) over de toonbank gaan wordt het model om tijdens het spel in-game van alles bij te kopen steeds populairder. Ook hier is de snelheid waarmee zich dit ontwikkeld buitengewoon indrukwekkend!

Related posts: