Recente wijziging Google Algoritme, hoe overleef je de volgende?

De Panda heeft op zijn wereldtour inmiddels ook Nederland aangedaan. Voor de minder ingevoerde: Google heeft recentelijk een grote aanpassing aan haar indexeermethode doorgevoerd waardoor de volgorde waarin sites ranken veranderd kan zijn.

De grootste klappen (de impact lijkt over het algemeen mee te vallen) lijken te vallen bij de echte affiliate sites. Sites die zijn opgezet om hoog te ranken in de zoekmachines en verder niets anders doen dan (betaald) bezoekers door te verwijzen via advertenties of affiliatie links. Slecht nieuws voor deze affiliates en voor sites die erg afhankelijk van dit verkeer zijn.

Met de update lijkt Google in haar opzet te slagen, steeds betere zoekresultaten leveren aan bezoekers. het belang van de zoeker/gebruiker staat daarbij voorop. Sites waar velen zich aan storen -pure advertentiesites- zullen we minder gaan tegenkomen. Ook zullen websites en webshops met unieke en rijke content het beter doen dan sites die weinig informatie geven of de boel bij elkaar kopiëren. Maar het blijft een kat-en-muis spel.

Hou de komende maanden dus goed uw bezoekstatistieken en rankings in de gaten. De Panda update (aka Farmer update) kan een (positief of negatief) effect hebben gehad op uw site.

Hoe bereid je je optimaal voor op volgende googlo algoritme updates? Hoe zorg je ervoor dat je site goed scoort in de zoekmachines en dat blijft doen? Eigenlijk vooral door een goede site te maken waar bezoekers blij mee zijn. Denk bezoeker, dan zit je altijd goed. Maar hier zijn wat tips:

  • Zorg ervoor dat er niet te veel advertenties (banjers, google AdSense advertenties) etc op de site staan.
  • Zorg voor goede, lange en rijke content. Langere en unieke artikelen. Voorzie ze zoveel mogelijk van plaatjes en video. Google weet dat bezoekers dat waarderen.
  • Verlaag de bounce rate. De bounce rate is het percentage bezoekers dat de site onmiddellijk na binnenkomst verlaat (niet meer pagina’s bezoekt dan de landingspagina). Google houdt dit bij (mensen komen na een bounce terug in de zoekmachine voor een volgend resultaat of een volgende zoekopdracht) en ziet het als een teken dat de site niet aan de verwachtingen van bezoekers voldoet. Hou het percentage in de gaten in Google Analytics (of een andere statistiektool) en optimaliseer het. Zoek naar benchmarks voor jouw type site (blog, webshop, etc) en zorg dat je aan de goede kant zit.
  • Sociale media. Sociale media (vooral Google+1 en Google+, Facebook en Twitter) zijn een ideale manier voor Google om te weten welke sites bezoekers bezighouden. SEO-experts zijn het erover eens dat het aantal likes/mentions/etc steeds belangrijker zullen worden in het behalen van hoge rankings.
  • Zorg ervoor dat jouw website SEO-technisch goed in elkaar zit en de guidelines van Google op de voet volgt. Registreer een account bij Google webmaster tools en volg elke warning op. Zorg ervoor dat jouw bouwer weet hoe hij deze zaken vlekkeloos invult, en ga anders onmiddellijk op zoek naar een andere.

Related posts: