Interview uit 2005: Facebook als start-up!

Een interview met Mark Zuckerberg (CEO Facebook) is doorgaans al de moeite van het bekijken award. Maar dit interview uit 2005 is monumentaal. Facebook was toen nog een klein bedrijf in een gaar kantoorpand. En Mark Zuckerberg nog een gesjeeste student: korte broek (geen airco in het pand…), grote beker frisdrank en natuurlijk een Scarface poster aan de wand! Prachtig om te zien dat zelfs een mega-succes als Facebook gewoon als een kleine, onzekere start-up begint.

Zie hoe Zuckerberg in deze fase van het bedrijf vooral bij zijn leest wil blijven. Hij wil zich met zijn sociale netwerk blijven richten op de studenten van universiteiten. En hij wil vooral klein blijven en zet zich af tegen de wens (van al die internetbedrijven om zich heen) om zo veel mogelijk gebruikers te hebben. Is dat misschien wel het geheim achter het succes van Facebook? Niet zo zeer willen groeien, maar vooral iets heel goeds te maken voor de gebruikers. Iets waar ze echt iets aan hebben. Met deze focus creëerde Zuckerberg met zijn team (die ook nog eens op zijn kop bier blijken te kunnen drinken, check de video…) de paarse koe van Seth Godin (google eens op Purple Cow Seth Godin als het je niets zegt, must read).

Ook interessant om te zien hoe toeval, en je aanpassen op de omstandigheden bijdraagt aan het verbeteren van het concept en verleggen van de koers. Facebook zoals het vandaag is was geen briljant plant vanaf dag 1, maar een goed plan dat door goed te kijken naar wat er gebeurd elke dag een beetje beter is geworden.

Inspiratie voor jonge ondernemers. Play, have fun, try!

Related posts: