Zijn we op weg naar een volgende internet bubbel?

Een machtige infographic waarin een vergelijking wordt getrokken tussen de jaren van de internethype rond 2000 en de periode nu. De paralellen dienen zich aan: veel aandacht voor internetbedrijven en beleggers die zich bij de emissie van nieuwe aandelen verdringen. Toch lijken een aantal zaken nu fundamenteel anders: Er zijn echte inkomsten en de waarderingen -hoewel hoog- zijn realistischer dan destijds.

De vergelijking tussen de waarderingen tussen bedrijven nu en destijds illustreert dit al. De tweede grootste zoekmachine (baidu) is momenteel evenveel waard als destijds een online kleding retailer die (niets) verkocht in een beperkt aantal landen (boo.com). Maar als je de waardering van de 2.0-bedrijven vergelijkt met oude economie bedrijven blijft het slikken. Skype net zoveel waard als een van de grootste vliegmaatschappijen?

De opbrengst per gebruiker van de verschillende internetbedrijven is erg interessant. Zo is een nieuwe gebruiker bij Facebook goed voor 4 dollar inkomsten, een nieuwe gebruiker van Skype goed voor 5,10 dollar en levert een gebruiker van Groupon zelfs meer dan 16 dollar op!

Het spectaculairst blijft de grafiek met de internetpenetratie. Sinds 2000 zijn er vooral in de landen met de lage en middeninkomens ontzettend veel gebruikers bijgekomen (bijv China en India) en het zullen vooral die concepten zijn die ook in deze landen financieel succesvol kunnen zijn die enorme waarde zullen gaan vertegenwoordigen.

Related posts: