Check-out pagina: de laatste horde in conversie!

De laatste conversie-horde op een webshop is de check-out pagina. Nadat een bezoeker één of meerdere producten in zijn winkelwagen heeft gedaan komt de click ‘naar afrekenen’. En dat is de check-out pagina. Het is opvallend hoeveel bestellingen daar stranden. Soms omdat klanten worden gedwongen om die pagina te bezoeken omdat ze anders geen inzicht hebben in de totale kosten (kapitale fout), maar vaak ook omdat de klant daar bedankt of hij/zij het eigenlijk wel wil hebben, of ze het geld willen uitgeven (of hebben), of omdat ze de webshop eigenlijk wel vertrouwen.

Uit alle onderzoeken blijkt het belang van het wekken van vertrouwen op de check-out pagina. Dát is de pagina waar het serious business wordt. Zeven manieren om vertrouwen te wekken en klanten niet te verjagen:

  1. Zorg voor een SSL-encryptie van deze pagina en de communicatie vanaf deze pagina. SSL is een versleuteling waardoor gegevens (zoals creditcard gegevens) niet bruikbaar onderschept kunnen worden. Voor de meeste klanten in hun browser herkenbaar als een hangslotje. Dus veilig en vertrouwd.
  2. Toon logo’s die het vertrouwen onderstrepen: lidmaatschap van thuiswinkelwaarborg, Verisign-zegels, SSL-zegels, etc
  3. Maak expliciet in de knop dat het veilig is, bijvoorbeeld: ‘Naar veilig betalen’
  4. Biedt de juiste betaalmethoden (wie vertrouwd in Nederland een website zonder iDeal?) en leg ze goed uit. Voorzie klanten bijvoorbeeld van een goede uitleg over de CVV-code van de credit card.
  5. Laat ook op deze pagina zien hoe men in contact kan komen met de customer service. Toon jouw telefoonnummers en biedt live chat. Zorg ervoor dat je op de piekmomenten van bestellingen (voor veel shops in de avonduren) bereikbaar bent. Voor veel potentiele klanten is dit een voorbode van jouw bereikbaarheid voor het geval er iets mis mocht gaan met de bestelling.
  6. Zorg dat er een beknopt overzicht is van de mogelijkheden ivm retouren, informatie over de snelheid van leveren, etc. Als klanten zich in deze fase de vraag gaan stellen ben je ze vaak kwijt.
  7. Toon de informatie die aantoont dat jouw bedrijf een echt bedrijf is: KvK, adres, etc. Vooral minder bekende merken hebben hier een conversie-uitdaging.

Related posts: