Hoeveel nieuwe klanten krijg je met Groupon en andere dagelijkse deal sites?

Groupon, LivingSocial en andere dagelijkse deal sites bieden ondernemers de kans om nieuwe klanten te bereiken. Nieuwe klanten die naar aanleiding van een flinke aanbieding kennismaken met jouw bedrijf/product/dienst en waar je vervolgens van hoopt dat die terugkomen als klant, tegen normale prijzen. Maar is dat ook het geval? Of ben je korting aan het bieden aan bestaande klanten en geef je daarmee alleen maar marge weg? Of geef je een reeks kortingen weg aan allemaal nieuwe klanten die vervolgens nooit meer terugkomen.

Belangrijke vragen als je de effectiviteit en het nut van dagelijkse deal sites als onderdeel van de online marketing mix wil beoordelen. Het is een jong instrument en er is nog niet heel veel onderzoek naar gedaan. En jammer genoeg geven leveren de onderzoeken onderling sterk verschillende resultaten op.

Een onderzoek van ForeSee (eerste taartdiagram) wijst op een bereik van 31% nieuwe klanten en het heractiveren van 4% verloren klanten. De overige 65% zijn klanten die al klant zijn. Het onderzoek van Rice University levert een heel ander beeld op. Daar worden een aantal sociale koopsites met elkaar vergeleken en daar blijkt 70-80% van de kopers nieuwe klanten te zijn. Opvallend in dit onderzoek is ook dat 35040% van de kortingsbon klanten meer uitgeven dan enkel het product dat met de kortingsbon is gekocht. 20-30% wordt een regelmatig terugkerende klant. Ook opvallend is dat zo’n 20% van de gekochte coupons nooit wordt ingewisseld. Een flinke winstpost natuurlijk.

Overigens, Technomic komt op een ander percentage herhaalklanten. Volgens dit bedrijf zal ongeveer 2/3 van de klanten die via een kortingsvoucher een aankoop doen terugkomen als reguliere klant. Met de tijd zal hier een meer eenduidig beeld komen omtrent de benchmarks én natuurlijk een beeld van in welke branches de goede resultaten zijn, én welke best practices nu leiden tot veel nieuwe klanten en veel herhaalaankopen zonder kortingsbon. Tot die tijd blijft het experimenteren om de juiste strategie te vinden.

Related posts: