Online Marketing in B2B

Op veler verzoek een post over Online Marketing in Business-to-Business. Een onderzoek van het toonaangevende blog (en leverancier van statistiek software) Kissmetrics. En hoewel het B2B budget nog voor 2/3 naar traditionele middelen en media gaat, is het hoopgevend dat inmiddels 1/3 wél naar online gaat.

Online marketing heeft B2B ook veel te bieden. Markten waar vaak een langdurige en intieme band tussen klant en leverancier is. Waar de onderling geleverde producten en diensten vaak een directe bijdrage leveren van de waardeketen en concurrentiekracht. Natuurlijk doet e-mail marketing het daar goed. En daar gaat ook een flike hap van het budget naartoe. Maar ook een investering van 25%+ in de kwaliteit van de site en het verkeer ernaar toe. Prima natuurlijk.

En vooral heel meetbaar. Zal het nog lang duren alvorens een hap uit het offline direct mail budget richting online gaat? De grootste post in het budget blijven beurzen (en evenementen). Daar zal de komende jaren mogelijk de verschuiving optreden. Wie kent er geen directeur die verzucht: ‘beurzen…ze kosten de hoofdprijs, we zijn dagen weg…en het levert niets op. We staan er omdat we niet weg mogen blijven. Wat moet men wel niet denken?’

Kijk maar eens naar het staatje over waar men in de komende jaren verwacht meer uit te geven. Alleen maar online en beurzen/event zijn in geen velden of wegen te bekennen. En 8 van de 10 meest effectieve kanalen? Online!

In B2B zijn er veel cases waarin het vooral om lead generation gaat. Daar zal ook een goede investering moeten komen in enerzijds de meetbaarheid, maar vooral ook de kwaliteit van de opvolging. Er zit iets tussen de oren van salesmensen waardoor ze een binnenkomen mailtje minder serieus lijken te nemen dan iemand die belt of die ze ergens op een beurs spreken.

En natuurlijk, zelf online de hort op gaan! Participeren in discussiegroepen, bloggen, etc etc. Interessant ook hoe B2B-marketeers ook de kracht van SEO en SEM in beginnen te zien. Markten waar de SEO-kansen vaak nog wijd open liggen. Geen goede concurrentie op SEO en een boel keywords om heel gericht en gediversificeerd op te targetten. En de zwakte van de meeste B2B websites? Conversiegerichtheid!

Altijd een boel over Onze producten, Onze missie, maar weinig triggers voor de bezoeker om NU contact op te nemen. Vaak zitten er ook hordes traditionele reclamebureaus achter de websites die er ‘bij’  worden gedaan. Hier liggen grote kansen!

Net zoals bij video. Complexe producten die uitleg verdienen en een geinteresseerd publiek. Een waanzinnige cocktail voor marketing via het medium dat de mensen het meest weet te raken!

Related posts: