Online Coupons zijn een volwassen marketing kanaal

Weer een epic infographic van Mashable. Fantastisch hoe zij slagen om een hele workshop over een online marketingonderwerp in één overzicht samen te vatten. Ditmaal over online coupons en dagelijkse deal sites. Denk aan Groupon en Living Social, maar ook aan alle Nederlandse spelers die op de ‘dagelijkse deal’ markt gesprongen zijn: marktplaats, bol.com, etc.

De infogprahic vertelt het verhaal zelf, vooral het verhaal over de enorme groei die online couping aan het maken is. In een paar jaar is het (in de US) groter dan offline couponing geworden (groter, effectiever en goedkoper…). En dat in het land waar marketing gebouwd is op couponing en direct response! Hier wat zaken die ons opvielen:

  • Online coupons zijn effectiever, ze verkopen maar liefst 10x beter!
  • 48% van de online consumenten zal dit jaar een digitale kortingscode gebruiken (inwisselen). Wat een bereik!
  • Een markt waarin het niet de sterke eerste toetreders zijn die de markt gaan vormen en domineren, maar juist een speer die 4-10 jaar na de eerste sterke toetreders kwam. Het bewijs dat een krachtige en gedurfde investering in online marketing zelfs het first mover advantage van anderen kan overwinnen!
  • Horeca, beauty/welness en sport/vrije tijd zijn veruit de belangrijkste categorieën. Dat is niet gek ook. Het zijn diensten waarin een ‘ niet verkochte plek’  niets oplevert en maar beter voor een lage prijs weg kan, en het zijn ultieme impulsaankopen voor de consument. En bovendien categorieën waarin de consument variëteit verwelkomt. Het is juist leuk om eens naar een nieuw restaurant te gaan of om een ander soort massage te krijgen.
  • Als het gaan om het verkrijgen van impulsaankopen zijn dagelijkse deal sites een stuk sterker dan coupon websites. Logisch ook: dagelijkse deal sites sturen doorgaans een dagelijkse e-mail naar hun leden.
  • Het grootste bereik van deze kortingsconcepten ligt bij de huishoudens met kinderen!

Related posts: