Benchmark de conversie van jouw shop!


Conversie is de favoriete benchmark van de meeste online marketeer. Hoe kan het ook anders? Het is het antwoord op de vraag: hoeveel van mijn bezoekers kan ik omzetten in betalende klanten?

Daar kan je van alles tegenin brengen overigens. Ga immers heel selectief met jouw bronnen van verkeer om en je zal er in slagen om de conversie sky high te krijgen, maar met een teleurstellende omzet. Desalniettemin blijft het in een omgeving waar je business wil genereren uit webbezoekers een must om te letten in welke mate je daarin slaagt (net als de gemiddelde aankoop, herhaalaankopen, etc). En natuurlijk kan je het uitstekend gebruiken als metric om in de tijd te vergelijken hoe je het doet, of veranderingen aan jouw site een positief of een negatief effect hebben.

De tabel (van Fireclick een leveranciers van analytics software, zeg maar een concurrent van Google analytics) zet het gedetailleerd op een rijtje. Een totale conversie van 2,2% gemiddeld. Dat is naar onze mening wellciht aan de hoge kant. Het zou kunnen dat het komt omdat de gebruikers van dit analyse pakket doorgaans professionele webshops zijn die in de eredivisie meedraaien?

Duidelijk is dat herhaalbezoek beter converteert dan 1e bezoek, wat natuurlijk ook logisch is. Ook opvallend is de hoge conversie op e-mail marketing (ook herhaalbezoek). En de achilles hiel van elke online marketer, het gigantsiche percentage afhakers in de winkelwagen, maar liefst 75% maakt zijn aankoop niet af.

Interessant is ook de break-down naar branche: monumentaal lage conversie in de elektronica branche (kijken-kijken-niet kopen, en heeeel veel op prijs vergelijken) en de hoge converie op software (vaak instant gratification door een download). En de hoge conversie van postordercatalogi (meeste bedrijven in de steekproef uit USA), waaruit blijkt hoe een sterk merk en een goede cross-mediale strategie zich uit in prachtige conversiecijfers. Opvallen ook hoe weinig afhakers er in het koopproces zijn, ze komen echt om te kopen en vertrouwen de omgeving en de leverancier volkomen.

Dat conversie niet iets universeels is blijkt wel uit de onderstaande grafiek n.a.v. onderzoek naar Google Analytics data:

Mooi om te zien hoe de conversie per land verschilt. In de ISA ligt hij rond de 1%. In Nederland hoger (rond de 1,5%), misschien wel omdat we het veilig ervaren iDeal hebben? Maar wie verklaart de hoge conversie in Cuba?

Het gemiddelde lijkt zo rond de 1% te liggen (bij Google Analytics) wat meer in lijn is met de ervaringen dan dat wat bij Fireclick naar voren kwam. Nogmaals: dat zou kunnen omdat Google meer kleine/onervaren gebruikers heeft en Fireclick alleen maar de cracks.

Tot slot nog een fijn statistiekje voor de zomermaanden: houdt moed bij een lager conversie percentage, schrik niet, het komt goed. Het grafiekje toont de ontwikkeling van conversie door het jaar heen. Een dip in de zomer, en een dip in januari. Met het voorjaar en het najaar als topperioden in het jaar.

De uitsmijter is een aantal benchmarks vanuit de Fireclick-benchmark (van de top-webshops dus). De gemiddelde verblijfsduur en aantal bezochte pagina.s, de snelheid van vertonen van pagina’s en tijd die bezoekers pagina’s lezen. Happy benchmarking!

Related posts: