Benchmark voor webstatistieken: bounce rate, bezochte pagina’s en conversie

Google Analytics lijkt wel de monopolist geworden als het op webstatistieken aankomt. Geen wonder ook want het is enorm compleet en gebruiksvriendelijk, eenvoudige te installeren, en bovendien gratis. Minder bekend is dat Google van tijd-tot-tijd onderzoek publiceert naar de webstatistieken die zij verzamelen. Geen zorgen, uw individuele gegevens komen niet op straat te liggen, het gaat om gemiddelden. En alleen als je zelf aangeeft dat je jouw gegevens beschikbaar wil stellen voor dit onderzoek/publicaties.

Onlangs werden de cijfers gepubliceerd voor november 2010 – februari 2011 (en vergelijken met het jaar daarvoor). Een prachtig antwoord op al onze cliënten die vragen ‘ik heb een bounce rate van x%, is dat goed of slecht?.

Het is belangrijk om erbij te zeggen dat wat voor de ene site een lage bounce rate is, voor de ander een probleem zou zijn. Een webshop met een hoge bounce-rate, foute boel. Een blog met een hoge bounce rate, no problem. En datzelfde geldt voor het aantal pagina’s per bezoek. Is het een site waar iemand eenvoudige de weg moet vinden en 1 doel heeft? (bv. ov9292)
Dan is meer pagina’s bezoeken geen goed teken. Een site waar 98% van de klanten zonder aankoop vertrekt (wat al geen slechte score is) met een ondergemiddeld aantal pagina’s per bezoek heeft twee problemen, die waarschijnlijk een boel met elkaar te maken hebben.

De onderstaande tabel toont het gemiddelde van bounce rate (lager is in de regel beter) en pages/visit (hoger is in de regel beter):

Het aantal pagina’s per bezoek daalt met ongeveer 10% in een jaar. En het bounce rate gaat omlaag. Ook de gemiddelde bezoekduur daalt. Dat kan wijzen op een vluchtiger consument (minder geduld), maar ook op betere sites (bezoekers hoeven minder te clicken, en voelen zich meer thuis).

Ook opvallend zijn de grote verschillen in bounce rate en time-on-site tussen de verschillende landen. De landen met de hoogste bounce rate zijn ook de landen met de laagste time-on-site (duh…), maar wat vooral opvalt is dat de verschillen door de volksaard en de taal van de landen is te verklaren. Relaxte, Engelstalige eilanden in de Caribbean die zich bijna altijd thuis voelen op een site en lang blijven hangen aan de ene kant, met snel klikkende Koreanen en Chinezen die Engelstalige sites rap wegclicken…

Ook interessant is het beeld naar aanleiding van de verschillende herkomst. Vooral opvallend is de hogere pagina’s per bezoek en lagere bounce rate van CPC (Adwords en ander betaald zoekverkeer). Deze bezoekers worden veel specifieker getarget (het kost geld en je hebt er de middelen voor in handen) en dat vertaald zich naar betere bounce rates (minder mensen die zich niet op de site thuis voelen) en meer bezochte pagina’s (meer aandacht), opvallend is wel dat men niet langer op de site rondhangt. Men clickt gewoon meer en sneller. Is dit een plek waar ik wil kopen?

Ook verkeer via links (referral) lijkt beter op zijn plek te komen op de site. Hier heeft de bezoeker echter meer geduld. Misschien omdat met op een niet commerciële manier binnenkomt?

Een laatste interessante statistiek voor deze posts is de gemiddelde verdeling van verkeer naar Operating System. Let daarbij met name op de groei van de categorie ‘other’. Dit laat zich verklaren door de groei van de mobiele operating systems (iPhone, etc.). In 1 jaar tijd van 5% van het verkeer naar 10% van het verkeer. Het is erg hard aan het groeien. Volgend jaar staat daar met zekerheid een 20%.
Ben u er klaar voor? Hoe staan u cijfers ten opzichte van deze Benchmark?

Related posts: