Verlaag je bounce rate, verhoog je positie in Google

Al langer werd in de online marketing community gesproken over het gebruik van user data (of zelfs analytics data) door Google om de rankings te bepalen. In gewone mensentaal: dat google bij het bepalen van de positie in de zoekmachine gebruik maakt van de bezoekstatistieken van de websites. Google heeft altijd aangegeven géén gebruik te maken van data in Google Analytics.

Toch leek het erop dat dit het geval was, en het zo ook logisch zijn. Een website waar alle bezoekers onmiddellijk wegclicken is toch niet zo waardevol als een site waar mensen minuten rond blijven hangen.

Wat statistische studies al langer uitwezen lijkt nu bevestigd te worden door een aantal wetenschappelijke papers die door google zijn gepubliceerd. Daarin spreekt Google over het gebruiken van user data voor het bepalen van de rankings. Niet door mee te kijken in de Analtyics accounts van gebruikers, maar door te kijken naar het gebruiksgedrag van de zoekmachine.

Concreet: google meet hoe groot de click-through-rate is in de zoekmachineresultaten (hoe vaak wordt jouw pagina getoond vs hoe vaak wordt er op geclickt) én door te kijken naar hoe vaak/snel gebruikers weer terugkeren naar google om de volgende zoekopdracht te geven of een ander resultaat te clicken.

Door de grote hoeveelheid gebruikers en zoekopdrachten ontstaat zo een beeld van de kwaliteit van de site.

En daarmee wordt een prachtige brug geslagen tussen SEO (beïnvloeden van de positie in bv Google) en conversie-optimalisatie (zorgen dat de site beter voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker). Immers, door de usability/conversie/kwaliteit van de site te vergroten wordt de hang time groter, bounce rate lager. Gebruikers (b)lijken meer tevreden over de site en het is een goede zaak dat deze sites worden gestimuleerd in de rankings. Een overwinning op de waardeloze content farms!

En dus moet elke publisher of shop owner weer de gebruikservaring en de online MARKETING centraal gaan stellen. Aan de slag mensen!

De grafiek is ook veelzeggend. Er is een correlatie tussen CTR (op organische resultaten) en bounce rate. Dat wil zoveel zeggen als dat sites die goed worden doorgeclickt in de google resultaten er ook beter in slagen om de bezoekers te bieden wat zij zoeken. En vanaf nu ook andersom dus.

Hier een interessant artikel over deze materie.

Related posts: