15 tips om conversie van de shoppingcart te optimaliseren

Wij ontvingen veel reacties op de post over het optimaliseren van de conversie in de winkelwagen. Hierbij een aantal interessante tips om de conversie te verbeteren. En natuurlijk allemaal een kwestie van testen wat werkt!

  1. Gebruik grote afbeeldingen voor de producten in de shoppingcart. Maak het tot een aantrekkelijk overzicht van wat de klant (bijna) gaat kopen.
  2. Maak het makkelijk om te zien wat de klant heeft gekocht (aantallen, prijzen, maten, etc) en maak een link naar de producten (new window uiteraard, we willen niet dat men nu de shopping cart verlaat).
  3. Toon de beschikbaarheid (voorraad), en maak er gebruik van als er nog maar enkele stuks op voorraad zijn.
  4. Gebruik duidelijke knoppen voor het aanpassen van de winkelwagen (verwijderen, aantallen aanpassen)
  5. Plaats een telefoonnummer/e-mail om snel op vragen en onzekerheden te kunnen reageren.
  6. Gebruik duidelijke call-t0-action. Zet er niet ‘verder’, maar ‘afrekenen’. Wees consistent door alle stappen van de winkelwagen. Maak ‘afrekenen’ prominenter dan ‘verder winkelen’.
  7. Toon de belangrijkste call-to-action altijd boven de fold (in beeld zonder scrollen).
  8. Toon zoveel mogelijk garanties op de laatste stappen van de winkelwagen, bijvoorbeeld garantiezegels, veiligheidsclaims, laagste prijsgarantie, snelheid van levering, etc.
  9. Maak de kortingscode-box minder prominent (plaat het onder de fold). Dit is vaak een stimulans om verder te gaan winkelen.
  10. Maak vroeg duidelijk hoeveel de bezorgkosten zijn.
  11. Bied een live chat aan om twijfels weg te nemen. Vaak is de aanwezigheid ervan al genoeg om de klant gerust te stellen.
  12. Maak betaalmogelijkheden prominent duidelijk (en de veiligheid ervan).
  13. Maak het mogelijk om de winkelwagen aan te passen (bijvoorbeeld een kleur of een maat) zonder de winkelwagen te verlaten.
  14. Maak de unieke voordelen van de aankoop nog eens duidelijk (‘met dit product bespaart u x% op xyz’, ‘Gegarandeerd binnen x dagen een XYZ’)
  15. Cross-sales en up-sales. Geen conversie-boost maar biedt wel kansen om het gemiddelde aankoopbedrag omhoog te brengen. Let wel op het effect op conversie. Weegt het verlies aan conversie op tegen de additionele omzet. Maak het mogelijk om de extra aankopen te doen zonder de winkelwagen te verlaten.

Related posts: