Toekomst van SEO: welke factoren worden belangrijker?

SEOmoz is één van de meest gezaghebbende clubs om het gebied van kennis over SEO. Elk jaar publiceren zij een correlatie-onderzoek naar welke SEO-factoren het zwaarst wegen. Dit is een must read voor elke SEOer en Online Marketer.

Door naar de rankings van sites én de onderliggende SEO-factoren te kijken krijgen ontstaat een analyse die inzicht geeft in het gedrag van het Google logaritme. Dat is geheim en het spreekt voor zich dat kennis over dit heel belangrijk is om het SEO beleid te bepalen. En dus de positie in de zoekmachines, en dus de hoeveelheid verkeer die je ontvangt op de site zonder per-click af te hoeven rekenen.

Naast deze wiskundige aanpak worden ook altijd SEO-experts naar hun mening/verwachting voor de toekomst van SEO verwacht. Wat zullen de komende jaren de factoren zijn die belangrijker worden? En welke factoren worden minder belangrijk (zoals de metatags die ooit alles waren, en nu onbelangrijk zijn geworden)?

De grafiek spreekt het duidelijke concensus van de experts uit: wat gebruikers van jouw site lijken te vinden zal belangrijker worden bij de overweging welke sites Google bovenaan zet.

En hoe gaat Google bepalen wat gebruikers dan belangrijk vinden? Door gebruik te maken van Analytics data (bv de gegevens die gemeten wordt in de Google Analytics van de gebruikers) en de mate waarin bezoekers van de pagina direct ‘terughoppen’ naar de zoekresultaten (een bounce, soms een teken dat de site irrelevant is).

Het meest baanbrekend lijkt echter het gebruik van social in de zoekresultaten te worden. Hoeveel mensen geven een like aan een site? Hoeveel comments zijn er? We voorspelden het al eerder over in het artikel over Google+1!

En wat wordt minder belangrijk? Een domeinnaam met een exacte match het het keyword (bv. www.onlinemarketing.nl), betaalde links en de ankertekst van links. Dit zijn een aantal zaken waar de SEO-industrie om draait.

Het lijkt een goede zaak: wat bezoekers van webpagina’s vinden gebruiken om deze wél of niet te adviseren aan andere bezoekers. Er zit wat in toch? Voor de online marketeer is er werk aan de winkel. Nú de social waarde van jouw webpage opbouwen is straks de voordelen plukken (en nu al natuurlijk). Is uw social media strategie al goed uitgedacht?

Het volledige onderzoek van SEOmoz over welke factoren wel/niet, meer/minder belangrijk zijn is hier te lezen.

Related posts: