Facebooks’ nieuwe advertentiemogelijkheid: Sponsored Stories

Met een beursgang in aantocht is Facebook druk bezig met het opkrikken van hun verdienpotentieel. Facebook Adverts waren er al een tijdje (zie eerdere blogpost) maar recent heeft Facebook de Sponsored Stories geintroduceerd.

Hoe het werkt? Als één van jouw vrienden een typische Facebook actie doet (bijvoorbeeld iets Liken, Commenten, ergens Inchecken, oid) bij een de pagina van een bedrijf/merk (een fanpage) dan wordt deze actie bij de vrienden-van in de rechterkolom getoond, met het logo van de fanpage.

mmm, gebeurd dat niet al? Als een vriend dat doet dan komt dat toch sowieso in mijn News Feed, toch?
Inderdaad, en daarom is dit zo briljant gevonden! Alleen als een adverteerder bereid is te betalen voor het (her)plaatsen van deze recommendation/actie in de rechterkolom (waar normaal ook de Adverts worden getoond) worden deze ook geplaatst.

Je krijgt als adverteerder niet meer likes/comments/acties, maar geeft er wel meer zichtbaarheid aan. In de News Feed ben je immers al snel ‘weggezakt’ of komt je in een onopvallend linkje. En door te betalen blijven deze acties langer, en meer opvallend staan. En natuurlijk niet in de context van een adverteerder die zijn boodschap over het publiek ‘uitgiet’, maar gewoon een advies van een vriend dat wordt versterkt/herhaald. De mogelijkheden om te targetten wie de Sponsored Stories zien zijn vooralsnog gelijk aan Facebook Adverts, en dus uitsteken (geografie, leeftijd, interesses, ec). Afrekenen kan op basis van CPM of CPC.

En dat is hoe Facebook waarde tovert uit iets wat er al was. Briljant. Even snel de Like knop zoeken!

Related posts: