Conversie is de heilige graal. Maar waarom eigenlijk?

Conversie in relatie tot websites is de mate waarin bezoekers tot een gewenste actie worden gebracht. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, een lead-formulier invullen, inschrijven voor een nieuwsbrief, verlengen van een verzekering of bijkopen van een dienst. En dat is het op zich evident dat het beter is dat 4% van de bezoekers tot de gewenste actie overgaat dan als het 2% is.

Maar waarom is dat zo? Zou een conversie van 0,5% met 10x zoveel bezoekers niet nog beter zijn? Is het dan niet beter om juist een heilige graal van verkeer te maken. What’s the fuzz with conversion?

Hieronder een aantal redenen waarom het altijd verstandig is om het optimaliseren van conversie altijd tot een speerpunt in de internetstrategie te maken. Het hoeft niet altijd een investering in Traffic vooraf te gaan. Sterker nog: er is wel een eerste investering in voldoende en representatief verkeer nodig om goed aan de slag te gaan met conversie-opitmalisatie. Maar de traffic kraan helemaal open zetten kan wel het best worden gedaan na het plukken van het laaghangende conversiefruit.

Een aantal hele goede redenen om aan conversie te werken:

  • De ROI van de website schiet direct omhoog. Een conversie van 4% ipv 2% resulteert in een 50% lagere kosten van het werven van een klant. Daar waar cost-of-getting-customer 50% van de brutto marge zijn (hogere percentages zijn zelfs niet uitzonderlijk in e-commerceland) gaat de netto marge met 25% omhoog.
  • Meer kunnen betalen voor inkomende clicks. In de meeste sectoren zijn de clickprijzen in Google adWords en andere PPC netwerken aan het stijgen. Conversieverhoging (of gemiddelde verkoop/marge per order verhogen) is dé manier om aan deze bidding wars te kunnen meedoen. (En natuurlijk zorgen voor ads met een hoge CTR).
  • De beste affiliates en mediapartners aantrekken en behouden. Affiliates en mediapartners die op revenue share werken zijn zich steeds meer bewust van de afhankelijkheid van de excellence van hun webpartners. Scoor opvallend goed op conversie en je wordt de darling van de affiliate community.
  • Conversie en hogere bestelwaarde gaan vaak hand in hand. Conversie verhoog je door beter de wensen en onzekerheden van klanten te kennen en daar op de site goed mee om te gaan. De juiste boodschappen op de juiste plaatsen, usability, etc. Marketing dus. Ga een dergelijk proces in en de kans is groot dat je niet alleen maar meer klanten uit jouw bezoekers haalt, maar dat je ook per order meer gaat verkopen.
  • Besparen op customer support. Het conversiemes snijdt aan twee kanten. Meer klanten vinden de weg naar een afgerekende winkelwagen, maar er zijn ook minder klanten met onduidelijkheden. En dus minder vragen in de customer support. En als je bedenkt dat er voor elke binnenkomende vraag er tien niet gestelde vragen zijn, dan realiseer je je het volle potentieel.
  • Tevreden klanten. De meeste bezoekers komen niet voor niets op jouw website. Ze willen echt iets. Het is ook voor hen frustrerend om niet te vinden wat ze zochten en weer een volgende site te moeten uitpluizen in de hoop het daar wel te kunnen vinden. Focus op conversie is ook focus op klanttevredenheid. Je zal zien hoe de waardering omhoog schiet, en de loyaliteit.
  • Conversie = klant leren kennen. Conversie optimalisatie is geen trucje, het is marketing. First and foremost is het het leren kennen van de beweegredenen en angsten van de klant. En dat is bij internetbedrijven vaak de Achilles-hiel: je ziet ze niet. Maar duik met overtuiging een conversie-traject in en je zal zien hoeveel je opsteekt. En hoe dit zich vertaald naar vele ideeën en verbeteringen. Niet alleen op het gebied van conversie, maar ook op bronnen van verkeer, productontwikkeling, efficiency, etc.
  • Hogere conversie, hogere volumes, hogere marges. De virtuoze cirkel van conversie en internetstrategie. Een hogere conversie zorgt voor meer marge en daarmee voor meer ruimte om te investeren in verkeer. En weer meer volume. En dan komt het moment dat het zich vertaald in inkoopvoordelen (korting omdat je meer inkoopt bij de leverancier, omdat je in de logistiek de kosten over meer orders uitsmeert, etc) en dan komt er een verdere margeverbetering. En daar gaan we weer: meer marge, meer verkeer, meer volume. Dat moet toch wel een aansprekend vergezicht zijn?

Related posts: