Optimaliseren formulier = 50% meer conversie!

Een wow-moment uit de praktijk van Compass Online Marketing. Een opdrachtgever van Compass uit de de complexe, persoonlijke dienstverlening heeft veel informatie nodig van een geïnteresseerde klant om tot een voorstel/verkoopgesprek/advies te kunnen komen. Ook nog eens een dienst waar veel potentiële klanten vooraf geen ervaring mee hebben en die hoge psychologische drempels kent. Erg gemakkelijk om als het je te moeilijk wordt het even uit te stellen.

Een redelijk goede website die de belangstelling van potentiële klanten prikkelt werd gevolgd door een ontzettend lang, groot, complex, lelijk en ingewikkeld formulier. De eerste blik op het formulier riep een reactie op van ‘pffffff, moet ik dát allemaal invullen…dat ga ik maar eens doen als ik tijd heb…en alle informatie bij elkaar heb gezocht’. En click-weg was de klant. Van de 100 potentiële klanten die een koopintentie afgaven door het formulier te openen, clickten maar liefst 66% het dicht zonder het in te vullen.

Veel van de informatie bleek essentieel om inhoudelijk de klant op te volgen. Er konden maar enkele velden geschrapt worden, en een beperkt aantal kon van verplicht-veld naar niet-verplicht worden gemaakt. Maar het formulier is sterk verbeterd en vereenvoudigd door o.a. niet alleen in de hoogte te werken maar in 2 kolommen te werken (alles past nu in 1x in beeld, door een aantal onderdelen van het formulier te voorzien van kaders met kopjes in gewone mensentaal (en geformuleerd vanuit het klantperspectief), een flexibeler omgaan met de invulsyntax en de manier waarop invulfouten worden teruggekoppeld aan de klant, een betere Call-to-Action en een prominente manier om contact op te nemen met de klantenservice.

Een aantal eenvoudige ingrepen die vooral door met een team van marketeers, vormgevers en programmeurs aan tafel te zetten met een boel koffie en common sense tot stand kwamen. Geen maandenlang budgetvretend proces, maar kort, leuk en effectief.

Effectief? Jazeker, na deze eerste verbeteringsslag wordt het formulier door 50% meer mensen ingevuld! Stel je de impact op de business voor!

En er zullen verdere stappen gezet worden om het resultaat nog verder op te voeren. Wij onderzoeken momenteel een aantal best practices op het gebied van formdesign-for-conversion om nóg meer uit het websiteverkeer van deze (en andere) opdrachtgevers te halen. We houden u op de hoogte via dit blog!

Dit project betreft werk voor een opdrachtgever die hiermee een voorsprong opbouwt ten opzichte van zijn concurrenten, dus we kunnen het artikel helaas niet illustreren met plaatjes of het concrete voorbeeld.

Related posts: