Hoe voorkom je afbreken van het koopproces?

Kijk eens goed naar de conversie in jouw funnel. Waarschijnlijk ontdek je -net als de meeste webshops- dat een verrassend hoog percentage de aankoop in de winkelwagen afbreekt. Forrester research heeft onderzocht wat de belangrijkste redenen zijn om de aankoop niet tot een einde te brengen.

Dit is de top 4, en wat je er aan kan doen om de conversie te verbeteren.

  1. Verzenkosten zijn te hoog. Maak zo duidelijk en zo vroeg mogelijk duidelijk wat de verzenkosten zijn. Als je gratis verzendkosten biedt (bijvoorbeeld vanaf een bepaald bedrag) maak het dan heel erg duidelijk en wervend.
  2. Klant was nog niet klaar om echt tot aankoop over te gaan. Creëer urgentie bij de aankoop. Wat is het voordeel als je het nu koopt (bv. bij een virusscanner: jouw PC kan vandaag al 50% sneller zijn!). Maak duidelijk dat er een gerede kans is op uitverkocht raken, of geef ‘limited time’ offers.
  3. Klant wil nog prijzen vergelijken met andere websites. Maak duidelijk hoe scherp jouw prijs/aanbieding is.  Maak de ‘kortingscode box’ minder prominent. dit is vaak een stimulans om verder te gaan shoppen voor kortingen (of om een kortingscode te gaan zoeken).
  4. Prijs hoger dan wat men wilde betalen. Biedt mogelijkheden om gespreid te betalen. Biedt mogelijkheden om de winkelwagen te bewaren om er later op terug te komen.
  5. Wilde alleen maar kijken, en later kopen. Biedt de mogelijkheid actief aan, en probeer er een duidelijk voordeel aan te koppelen om (op zijn minst) een e-mailadres achter te laten. Gebruik dit om de klant op te volgen met gerichte aanbiedingen.

Related posts: