SEO vs SEA: wie wint?

Leuke graphic die goed illustreert wat de sterkten zijn van SEO (de inspanning om hoog in Google te komen) en SEA (betaalde clicks).

De kosten per click voor PPC zijn in deze grafiek over de tijd gelijk. In werkelijkheid -bij een goed gemanagede campagne- gaan de kosten per click en conversie in de loop van de tijd wel iets naar beneden. Daar staat tegenover dat de clickprijzen door te toenemende concurrentie in de afgelopen jaren overall zijn toegenomen.

Bij SEO ligt dat anders. Een grotere, niet-variabele investering vooraf die zich in de loop van de tijd moet bewijzen. Daarmee is die investering onzeker. Sommige SEO-inspanningen (met name de halfbakken inspanningen) bereiken uiteindelijk nooit bevredigende resultaten en verdienen zich niet terug. Maar daar waar ze zich terugverdienen wordt de initiele investering (en de beperktere ‘onderhoudsinvestering) over te tijd terugverdiend. Naarmate de tijd vordert gaan de kosten per conversie dus omlaag.

En iets wat de grafiek niet meeneemt. De investering in SEA is een uitstekend uitgangspunt voor een gerichte SEO campagne. Happy hunting!

Related posts: