Kansen van adverteren met Facebook Adverts

We hebben veel reacties ontvangen op de blogpost van vorige week over adverteren op LinkedIn. Vooral van online ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe kanalen om traffic te genereren buiten het altijd aanwezige Google Adwords.

En terecht, eCommerce optimaliseren is een kwestie van testen testen testen en dan moet je ook kijken of nieuwe kanalen je een betere waarde/conversie-per-click kunnen opleveren.

Het advertentieprogramma van Facebook heet Facebook Adverts en lijkt een beetje op Adwords. Een kleine advertentie met een logo en een link erbij. In vergelijking met Google Adwords heb je wel veel meer ruimte (tekst tot 135 karakters ongeveer het dubbele van Adwords) om mee te spelen en kan je er ook nog eens een plaatje bij plaatsen. Dat kan een logo zijn, maar natuurlijk ook een visual die de CTR steunt (ACTIE! KORTING!).

Facebook Adverts worden in de rechterkolom op Facebook getoond (bijvoorbeeld naast iemand zijn profiel of Wall) en worden (in tegenstelling tot LinkedIn) wel boven the Fold getoond. Een duidelijk pluspunt. Daarnaast kan iemand de Advert direct ‘like-en’ wat een laagdrempelige manier van feedback en binding genereren is.

Voor wat betreft het genereren van actie heb je bij Facebook twee keuzen:

  1. Traffic laten uitkomen op een Facebook Page, bijvoorbeeld de pagina van jouw merk/product en bedrijf. Daar kan je dan vervolgens een boodschap tonen/visuals tonen, of verdere actie proberen te genereren (Facebook app downloaden, website bezoeken, like genereren, etc.)
  2. Traffic sturen naar jouw website. De werking is dan vergelijkbaar met Adwords. Je koopt clicks naar jouw homepage of een bepaalde Landing Page op jouw webite.

Je kan ontzettend goed segmenteren welke Facebook gebruikers je wil targetten:

  • Leeftijd, leeftijdsgroepen en geslacht
  • Relationship: single, in relationship, etc.
  • Opleidingsniveau
  • Waar iemand werkt.
  • Talen
  • Likes and interests. Dit is heel bijzonder, je kan zo veel keywords intoetsen als je wil met betrekking tot belangstellingen. Als deze overeenkomen met de zaken die iemand heeft ingevoerd in zijn profiel…match.
  • Ook kan je kiezen over je de ad wil tonen aan mensen die fan zijn (vrienden van een Facebook page), of juist niet.
  • Targetten van gebruikers die juist vriend/fan zijn van andere pagina’s (dan de jouwe). bijvoorbeeld van de concurrent.
  • Targetten van de vrienden van vrienden (dus alleen de peer-group) van de mensen die dichtbij je staan.

Je hoeft natuurlijk niet elke verfijning te gebruiken. Bij elke stap/verfijning in de targetting die je zet zie je het aantal gebruikers dat jouw ad potentieel onder ogen gaat zien. Heel chique. Dit is overigens ook een hele aardige manier om wat marktonderzoek te doen naar de belangstelling voor bepaalde thema’s in de Facebook community. Bijv: hoe ontwikkeld de belangstelling voor Android zich t.o.v. iOS/iPhone/iPad?

Het name de laatste drie bullets geven een ongelooflijke keur aan mogelijkheden om heel nauwkeurig de marketingdoelstellingen van jouw organisatie uit te voeren: bij bestaande klanten een boodschap om de share of wallet te vergroten, bij de vrienden van jouw concurrent een scherpe aanbieding om een keer trial voor elkaar te krijgen, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos en heel krachtig.

En natuurlijk kan je instellen of het het liefst op basis van CPC of CPM. De tarieven zijn redelijk. De click through rate bleek in onze case erg afhankelijk van het feit of je doorlinkte naar een Facebook pagina (redelijk hoge CTR) of je bezoekers naar een externe pagina wilde (niet al te best), maar we hebben nog niet heel erg veel getest. Zeker de moeite waar om meer tijd en geld in te steken.

De rapportages en ad-management mogelijkheden zijn uitstekend (zouden ze hier mensen van Google voor hebben weggekaapt?) en geven je veel in handen om te optimaliseren. En vooral, de mogelijkheden om te targetten zijn duizelingwekkend. In een aantal opzichten beter dan die van Google, daar weet je immers van de gebruiker niet veel meer dan waar hij op dat moment naar zocht. Bij Facebook target je op demographics, belangstelling en relatie ten opzichte van jouw brand en die van concurrenten.

Related posts: