Adverteren op LinkedIn Ads, eerste ervaringen en gouden tip

Wist u dat LinkedIn nu ook een pay-per-click advertentie programma heeft? Het heet LinkedIn Ads. Op zich een goede propositie voor business-to-business marketing; een platform dat een professionele gebruikersgroep biedt die ook nog eens in een zakelijke context bezig zijn. Dat vraag natuurlijk om getest te worden. We hebben zelf maar eens de proef op de som genomen met een advertentie voor Compass Online Marketing.

Het systeem is nog erg nieuw en nog niet helemaal klaar voor de Europese/Nederlandse markt. Zo worden op dit moment alleen nog maar advertenties in het Engels geaccepteerd. Dus ook een advertentie die je 100% voor de Nederlandse markt wil inzetten…moet in het Engels. Het gaat hierbij vooral mis bij het acceptatie-proces van de advertentie. Blijkbaar zit er alleen maar een Engelstalig team dat moet controleren of de advertenties wel/niet door de beugel kunnen.

Op zich erg jammer want één van de sterkten van het systeem is dat het zich erg goed laat targetten. Je kan vrij goed bepalen bij wie je de advertentie onder ogen kan brengen:

  • In welke landen en ‘provincies’ (bv. Utrecht area)
  • Bij welke specifieke bedrijven of groepen bedrijven (wow, mooie manier om direct na jouw offerte bij een prospect iedereen binnen dat bedrijf te overtuigen hoe alomtegenwoordig je bent))
  • Welke leeftijdsgroepen
  • Job titles
  • Lidmaatschap van LinkedIn groepen: een uiting van de belangstelling van de prospect en dus goed. En, veel concurrerende ondernemingen zullen een LinkedIn groep hebben, handig als je hun klanten op de korrel hebt…
  • Geslacht en leeftijd

LinkedIn berekent op basis van jouw criteria keurig hoe groot de doelgroep is die je overhoudt. De advertenties zijn korte advertenties in Google Adwordsstijl. Daarbij kan je een link aanbrengen naar een externe website of naar een LinkedInprofiel (persoon, bedrijf of product/dienst). Mooi.

Afrekenen kan op basis van CPM (1.000 impressies) of per click. De voorgestelde minimumprijzen zijn fors (CPC 3,50 CPM 2,50) maar wel in lijn met Google AdWords voor de gebruikte keywords.

De grootste teleurstelling is de conversie. Die is hopeloos. We hebben zowel op CPC als op CPM getest en de gemiddelde CTR (click-through-rate) zit op de 0.009% (1 click op 11.000 impressies). Voor deze advertentie scoren wij op Google ongeveer 2.5%. (1 click op 40 impressies). 275x slechter dus…

Waarom is de conversie zo laag? Advertenties in de Engelse taal (de campagne was gericht op Nederland) helpen natuurlijk niet. Maar de plek waarop de advertenties worden getoond (ergens in de smalle rechterkolom ver onder de fold) is natuurlijk ook een CTR-killer. En daarbij, dit is geen search-advertising. De advertenties worden niet getoond n.a.v. een zoekactie maar altijd in de marge van wat de bezoeker op LinkedIn aan het doen is. En ver uit beeld.

Wellicht dat het zich in de komende tijd zal ontwikkelen. Ze zullen op de LinkedIn HQ er vast druk mee zijn om het prospectus van de aankomende beursgang er wat mee op te kunnen vrolijken.

Is de conclusie dat dit dan geen bruikbaar middel is in een B2B online marketing mix?
Nee, integendeel.
Hier komt de gouden tip: Stel de campagne in op CPC en je krijgt een hele boel impressies van jouw logo en bedrijfsnaam voor een appel en een ei…Er is nog niet zo veel aanbod aan adverteerders dat jouw advertentie er af zal vallen.

Related posts: