Wat is de optimale frequentie van bannervertoningen?

Een onderzoek van Mediaminds dat alweer een paar maanden oud is, maar wel erg interessant en nuttig. De onderzochte vraag is: ‘wat is de impact op conversie van meerdere banner-exposures?’.

De grafiek (en tabel) toont hoeveel procent van de conversies tot stand is gekomen bij minstens X keer de banner gezien te hebben. 41% van de vertongingen bij de onderzochte e-retailers kwam tot stand met 1 vertoning van de banner. Als er een frequency cap op de vertoningen had gezeten van 1 had deze retailer dus 60% van het potentieel aantal conversies gescoord.

Met een frequency cap van 5 worden 80% van het aantal conversies gescoord en zo verder. Wat het optimale aantal vertoningen is, is natuurlijk afhankelijk van de kosten per vertoning in relatie tot de marge die per conversie wordt gescoord (en liefst in relatie met de life-time value of a customer). Direct toe te passen voor elke eretailer (of lead-vanger) die kosten en opbrengsten van online marketing wil optimaliseren.

Related posts: