Mond-tot-mond op internet: do’s and don’ts


Interessant onderzoek van Buzzer (bureau gespecialiseerd in mond-tot-mond marketing). Het staafdiagram spreekt voor zichzelf: Likes en Tweets zijn leuk, maar kunnen qua overtuigingskracht niet op tegen inhoudelijke reviews.

En logisch ook, als een consument tijd gaat besteden aan het grondiger onderzoeken van een koopbeslissing is hi/zij naar meer op zoek naar een collectie ‘thumbs up’ van mede-consumenten: maar wát vonden ze er nu zo goed aan? Is dat wat ík zoek? En daar zijn uiteindelijk alleen maar inhoudelijke reviews en gebruikservaringen écht nuttig voor.

Opvallend is ook dat zo’n 80% van de respondenten soms vraagtekens plaatst bij de reviews die zij op websites zien staan: ‘daar zijn vast mensen voor betaald’ of ‘dat wordt vast gemanipuleerd’.  Het is interessant te zien hoe dat zich vertaald naar de factoren die de geloofwaardigheid van reviews voor de website bezoeker bepalen. Samengevat: een evenwichtig beeld. Te grote en eenzijdige hosanna-verhalen worden gewantrouwd.  Wat een bezoeker vooral wil zien is een écht verhaal van iemand die het product écht heeft gebruikt. En een evenwichtige review met sterke en zwakke punten van het product, anders is niet geloofwaardig.

Het lijkt me belangrijke les om te trekken. En dan niet alleen in relatie met word-of-mouth, maar ook voor het schrijven van teksten voor de eigen website. Ook daar zal een evenwichtig verhaal meer overtuigen (informeren) dan een ronkende verkooptekst….

Related posts: