5 logische stappen naar een hogere conversie

Conversie is het El Dorado van dit moment. Iedereen heeft het erover; maar hoe pak je het nou concreet aan? Hoe zorg je nu voor meer resultaat uit bezoekers?

Een vraag die steeds belangrijker wordt omdat het genereren van verkeer steeds kostbaarder wordt. De clickprijzen op AdWords en andere PPC-netwerken nemen toe het hét competitieve voordeel van een webshop komt dan steeds meer bij een hogere conversie te liggen. Daarmee kan je immers mee in het proces van opbieden.

En natuurlijk kan je het resultaat van jouw webshop een boost geven door tijdelijk meer in verkeer te investeren, maar de enige manier om op termijn winstgevend te zijn is door te werken aan conversie. Dat is overigens ook de investering die een blijven effect oplevert en die je toe zal staan om de traffic-kraan eens goed open te draaien.

De eerste stap is het definieeren van het e-commerce doel (of doelen) van jouw internetstrategie. Is dat meer verkopen genereren? Of meer registraties voor een nieuwsbrief? Of het genereren van leads? Wat past het best bij jouw organsitie. En dát vertalen naar duidelijke en meetbare conversiedoelen.

Vervolgens heb je 5 riemen om mee te roeien. En die zal je allemaal ter hand moeten nemen. In de komende weken zullen we elk van deze instrumenten verder uitwerken middels blogposts.

  1. Customer Insight. Ken je klant en verdiep je met name in zijn koopgedrag. Wat wil hij? Wat overtuigd hem om NU actie te nemen? Wat doet hem twijfelen? Onthou dat conversie niet op de website gebeurd, maar in het hoofd van de bezoekers. Pas het verkoopproces aan het koopgedrag en klantbehoeften aan.
  2. Usability. Conversie verbeteren is voor een groot deel het wegnemen van alle hindernissen en onduidelijkheden. Dit zijn de struikelblokken in het koopproces en door ze systematisch één-voor-één weg te nemen zal je de conversie zien stijgen.
  3. Momentum creëren. Als je de klant in beweging hebt, doe dan niets meer wat het momentum kan onderbreken. Breng deal tot een succesvol einde. Hier kan het aanlokkelijk zijn om te proberen zo veel mogelijk cross-selling en up-selling te doen. Toch zal je er in veel gevallen goed aan doen om je in te houden. Zorg er maar eerst voor dat je een deal hebt, en ga later proberen bij te verkopen. Met in ieder geval heel goed of de extra marge die je haalt opweegt tegen een verlies aan conversie.
  4. Vertrouwen en geloofwaardigheid. Dit begint op de homepage en wordt in elke stap van het proces gevoed, of afgebroken. Ook hier geldt ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Wat kan je doen om het vertrouwen te creëren/bevestigen? Wat moet je weghalen/nalaten om het niet tegen te werken? Elk kwaliteitszegel, statement over kwaliteit, etc. dat je geloofwaardig kan brengen kan je hier helpen.
  5. Meten en testen. Conversie is een kwestie van testen testen testen. Analyseer op basis van jouw Analytics data in welke stappen van het koopproces de grootste winsten te halen zijn. Verplaats je in de klant en bedenk vanuit daar mogelijke verbeteringen. En dan is het de beurt aan a/b-testen. Maak twee varianten van de productpagina, test een week met afreken-pagina 1 en daarna een week met variant 2. En meet de resultaten daarvan door. Heb je een webshop met veel conversies, ga dan eens experimenteren met Google Website Optimizer.

Ga er gewoon eens mee aan de slag en je zal zien hoe snel resultaten te behalen zijn. En natuurlijk helpen wij u graag vanuit onze kennis en ervaring om eens te kijken waar de quick wins op het gebied van conversie te halen zijn.

Related posts: