Viral marketing: ook online de heilige graal

Viral marketing is de heilige graal voor veel marketers: snel grote groepen consumenten ELKAAR laten bereiken, zonder daar significant budget voor uit te geven. Het HOE blijkt altijd maar weer de grote vraag.

Hier een presentatie van Jonah Perett specialist op het gebied van online viral marketing van buzzfeed en een van de mensen achter de succesvolle internetkrant/blog The Huffington Post van de Web2.0 Expo.

Interessant is het verschil tussen de kritieke succes factoren voor een Viral die via Google moet werken (daar is keyword georienteerde content uiteraard de sleutel) en dat wat via Social Networks goed werkt.

Uiteraard zijn sociale netwerken erg geschikt voor virals. Zijn advies: facebook/twitter/etc zijn voor veel mensen een manier om een uiting te geven aan hun gevoelens, om iets leuks te doen met hun vrienden en om een bepaald beeld van zichzelf aan de buitenwereld te projecteren (kijk wat ik interessant vind…).

Daar zal je dus bij het bedenken van een viral (bij het bedenken van een poging tot een viral eigenlijk) rekening mee moeten houden: is het leuk? does it make me look good? Is het leuk en makkelijk om met je vrienden op facebook te delen? Viral middels sociale netwerken is not about content it is about the users and their social engagement.

Related posts: