Conversie van productpagina’s verhogen, deel 1

Vandaag deel 1 van twee video’s over het optimaliseren van product-pagina’s op webshops.
Voor elke webshop is de product-pagina het eerste ‘moment of truth’ daar besluit de potentiele koper wel/niet iets in de shopping cart te stoppen. Optimaliseer de productpagina van jouw webshop en je zet je eerste stap op weg naar meer online verkopen.

Bryan Eisenberg is een amerikaanse specialist op het gebied van usability en conversie. In de video (vandaag deel 1, morgen deel 2) wijst hij ons aan de hand van een case op de basics. En uiteraard -zoals altijd bij conversie- het gaat om het volgen van conversies en het denken vanuit logisch koopgedrag.

Een paar tips:

  • Zorg ervoor dat de koopknop altijd in beeld is (above-the-fold)
  • Presenteer alle informatie rondom de mogelijke keuzes (bijvoorbeeld kleuren en maten) logisch bij elkaar en maak het kiezen heel heel heel makkelijk en intuïtief.
  • Maak een ‘ready-to-buy-area’: zet op een klein oppervlak, vlak bij de koopknop, alle keuzes die gemaakt moeten worden om het product in de winkelwagen te stoppen.
  • Zorg voor een logsiche flow in het koopproces. Test het en laat het testen. Gebruik als het kan eye tracking software en observatie om te optimaliseren.
  • Ga heel bewust om met de aanbevelingen die je doet rondom up-selling en cross-selling. Zet je ze prominent in beeld omdat je dan meer zal gaan verkopen? Of juist minder prominent om de klant in zijn koopintentie niet af te leiden? Ik neig naar het laatste (er komt vaak ook een later moment voor cross-/-up-selling bijvoorbeeld als het product in de shopping cart zit). Maar het is vooral iets om te testen.
  • En het devies: testen-testen-testen. Productpagina’s lenen zich heel goed voor A/B-testen. Kijk gewoon een tijdje aan in Google Analytics hoeveel mensen een product in de shopping cart stoppen met design A en daarna een tijdje met design B. Met 100 conversies per variant moet je een uitspraak kunnen doen.

Morgen rond de lunch deel 2!

Related posts: