Groupon en dagelijkse deal-sites: onbenutte kansen

internetstrategie en grouponWe hebben veel reacties ontvangen n.a.v. de recente post over hoe je Groupon een plek geeft in je internetstrategie.Hier nog een interessant artikel van eMarketer. Een Amerikaans onderzoek naar welke categorien consumenten nu daadwerkelijk gebruiken op dagelijkse deal sites als Groupon, LivingSocial, etc.

De meerderheid gebruikt de coupons en de acties voor online retails. Het kopen van een voucher (bv voor 25 euro bij een webshop mogen spenderen voor 10 euro) voor een online retailer blijkt verruit het meest populair. Niet gek ook vanuit het perspectief van de consument (een interessante korting op het gehele assortiment), maar ook voor de retailer heeft is het interessant: vaak is het investeren in te converteren bezoekers aanzienlijk duurder dan de korting die wordt weggegeven.

Opvallend is dat in Nederland voor de restaurants en de beauty langskomen op de dagelijkse deal-sites, maar dat de online retailers wat achterblijven. Daar zijn zeker kansen voor webshops die op zoek zijn naar meer verkeer en klanten. En nu zullen bij de kortingen en marges die je moet weggeven er weinig kansen zijn om te verdienen op de individuele deal, maar in veel sectoren zal het initieel binnenhalen van de klant (en een eerste positieve ervaring laten hebben) kansen bieden voor vervolgverkopen. Zo wordt ook vaak geredeneerd bij het binnenhalen van Adwords-traffic: ‘Ik hoef er niet aan te verdienen, mag er zelfs wat op toeleggen. Als ik maar op latere verkopen kan verdienen.’

En ik zou elke online en offline retailer aanraden om wat ervaring op te doen met dit nieuwe kanaal. Met wat optimaliseren moet het toch winstgevend te maken zijn?

Related posts: