Een webshop met alleen snellopers?

Toevallig sprak ik deze week twee klanten die onafhankelijk van elkaar hetzelfde wilden (de een een offline groothandelaar, de ander een tradionele detaillist): ‘ik wil klein beginnen met mijn webshop, dus ik wil beginnen met alleen mijn snellopers erop plaatsen. de 80-20 regel weet je wel….’. Pareto zou trots op ze zijn.

Maar gaat die vlieger op internet wel op? Is het niet zo dat je als online retailer een specifiek voordeel moet bieden ten opzichte van het traditionele kanaal aan de rond-clickende klant? Een webshop met snellopers zal prima kunnen functioneren, maar dan zal hij moeten excelleren in andere aspecten: een hele scherpe prijs, snel in huis, veel toegevoegde waarde in de vorm van service, oid.

Maar anders is het toch long tail troef op internet. Online retailing geeft juist de mogelijkheid om een heel breed en diep assortiment te bieden. En klanten zoeken daar ook naar. Met name een kleine webshop zonder a-merk naam zal veel van zijn verkeer uit de long tail zoekopdrachten verkrijgen (uit de 80% die normaliter 20% van de omzet doen en dus juist niet uit de snellopers).

80/20 denken is bij traditionele groothandelaren en detaillisten er als een mantra ingerramd. En een van de mindsets die ze dus zullen moeten veranderen.

Related posts: