Groupon: kosten en opbrengsten voor retailer

Een paar weken geleden werd bekend dat Groupon in Nederland inmiddels bijna 10% van de internet-populatie bereikt. Het concept van Groupon is eenvoudig en doeltreffend: elke dag een (liefst locale) aanbieding in je mailbox met een vette korting. Steeds meer consumenten zijn bereid hun gegevens achter te laten en de aanbiedingen af te wachten en te lezen totdat er iets voor hen tussenzit. Vaak interessante aanbiedingen a la 2-voor-1. Bij Groupon is het dan direct afrekenen, je ontvangt een voucher die je bij de detaillist/restaurant/kapper/etc als betaling inlevert.

Vorige week werden we benaderd voor één van onze webshops. Groupon wilde daar graag een actie mee doen. Het concept van Groupon naar de detaillist is dan als volgt: ‘ je moet een een actie doen in de trant van 50% korting, dat wat de actie oplevert (van de ingeleverde bonnen overigens) wordt 50-50 gedeeld’. Nu bleken deze percentages wel onderhandelbaar, maar het komt in de buurt van een totale korting afgeven van 75% (of dus iets minder).

In veel bedrijfstakken zal dat betekenen dat je onder de kostprijs verkoopt. Voor ons was dat niet interessant, maar ik zou het niet altijd afschieten. In een sector waar je immers een goede kans hebt op up-selling en cross-selling (restaurant met de geschonken drankjes), waar men springt om demand regulation (een kapper die op ma-di-wo-do in de ochtend altijd leeg is, of waar je na het werven van een klant voor de eerste keer nog heel vaak iets aan diezelfde klant kan verkopen (bv. een zonnestudio) lijken het me prima werken.

Een nadeel, we creëren met z’n allen wel een steeds prijsgevoeliger consument. In een stad als Utrecht is altijd wel een restaurant waar je voor weinig kan eten via de Groupon. Op de aandelen Groupon lijkt overigens geen korting gegeven te worden, die zullen bij IPO voor de hoofdprijs gaan…

Related posts: